2012. március 21., szerda

Tegnap elmaradt

Sajnos tegnap már nem volt rá érkezésem, hogy egy számomra fontos témáról írjak... De most szeretném bepótolni. :)
Már sokat volt emlegetve a napokban Vavyan Fable, azaz Molnár Éva. Tegnap volt a születésnapja. Ezért úgy gondoltam szentelek neki egy bejegyzést, mert kamaszkorom egy meghatározó eleme ő volt és munkássága.

Első találkozásom vele olyan 15 éves koromra tehető. Albérletben laktunk, és a tulaj otthagyta a könyveit. Én már akkor is nagy moly hírében álltam, és persze azonnal rávetettem magam a sok-sok finomságnak. Találtam is egy könyvet: A pokol is elnyeli. Elolvastam a hátoldalon lévő kis ízelítőt... vállat vontam, miért ne alapon. 
Aztán nem tudtam letenni... :)
Mondanom sem kell, hogy onnantól kezdve olvasni akartam minden könyvét. Képes voltam addig járni a bolhapiacokat és különböző antikvár boltokat, amíg teljes nem lett a gyűjteményem. Egy- két regénynél baromi nehéz volt, de végül sikerült. Persze azt hiszem kettő kivételével olvastam is az összeset. (azon valamiért nem kötöttek le)

A regények több világban kalandoznak. Van köztük fantasy és krimi, de jó hangulatú női regény is. Bár ahogy teltek az évek én azt vettem észre, hogy a "sima" valódi korban játszódó történetek is lassan megfűszereződnek egy kis misztikummal. :) Stílusát tekintve nekem kicsit Rejtő Jenős. :) Fergeteges szópoénokkal, és csatákkal. :) Belevaló női főszereplőkkel, akiknek a dumájától megfekszik mindenki. A gimit az ő szereplőivel jártam végig. Érettségi előtt pedig kész kínszenvedés volt várni az akkoriban frissen napvilágot látott Tíz kicsi kommandós elolvasásával. Úgy terveztem, hogy ez lesz a jutalmam, ha túl vagyok rajta. Hát... nem nagyon tartottam be, hogy ne olvassak belőle... ^^
Ha bármilyen lelki bajom volt, általában segített rajtam, ha elővettem egy könyvet tőle, vagy a kedvenceim közül egyet, és elmerülhettem a világában. Észrevehető volt, hogy őt olvasom, mert sokkal karakánabb, és szókimondóbb lettem. :) Legalábbis én ezt vettem észre magamon, eléggé át tudtam venni a hősnői szófordulatait. Persze, csak sok-sok olvasás után. :)
Ami talán negatív vele kapcsolatban: kettőnél több könyvet nem szabad egymás után olvasni tőle. Sajnos egy ideig még érdekes, de sokszor ugyanaz a végkifejlet, hasonló meglepetésekkel, vagy lezárásokkal. Persze nem tök ugyanaz! Csak hasonlóan alakul a vége, és ez egy kicsit kiszámíthatóvá teszi a dolgokat.
Azt viszont imádom tőle, hogy mindig a korral együtt halad. Ugye a 80-as években kezdte az írást. Ez látszik is, mert hatottak rá bizonyos dolgok pl. Flashdance... De ahogy közeledünk a mához, előjönnek a társadalmi kritikus pontok is. Imádom ahogy tudja kritizálni a kor emberét, a társadalmat és rámutat a monumentális hibákra.
Jellemei szerethetőek, és pillanatok alatt azonosulni tudunk velük. A véleményük pedig velős, és elgondolkodtató. Általában a kedvenceimet szoktam mások kezébe adni, hogy olvassák el, mert megéri.

A kedvenceim tőle:

- Halkirálynő sorozat
- Vis Majos sorozat
- Álomhajsza + Tündértánc (mindkettő két kötetes, és összefügg)
- Varázscsók
- Sárkánykönny
- Nászjelentés

Kedvenc költő zsenim Fodor Ákostól szeretnék még egy idézetet közölni. Aki egyébként a kiadója és barátja a hölgynek. Én Vavyan által ismertem meg, és áldom is érte! Sokszor szereplői az ő szavait adják vissza haikuk gyanánt. :)

„Hősei markáns egyéniségek, viszonyaik árnyaltak. Cselekményvezetése kiszámíthatatlan, lebilincselő, a történet vége felől nézve mindig logikus. Kritikusan fogékony a mindenkori aktualitások (technikai újdonságok, életmód-divatok, szellemi áramlatok, beszédfordulatok, viccek, pletykák stb.) iránt. Szituációs és nyelvi humora frappáns, pazarló, nemritkán bizarr. Lírája cukormentes, környezetkímélő. Politikus elme: a Mindenkori Veszélyeztetettek Nemlétező Pártjának fáradhatatlan szóvivője. Történeteinek erkölcsi és gyakorlati kicsengése illúziómentesen bizakodó és humánus. Érthetően legpopulárisabb író kortársaink egyike. Stílusa ujjlenyomat-szerűen egyedi, összetéveszthetetlen – ám (vagy éppen ezért) képes »folklorizálódni«: számosan élnek jellegzetes fordulatainak szándékos, de önkéntelen idézésével is.”



Hivatalos oldal

Boldog Születésnapot! :) :) :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése