2012. február 13., hétfő

A nyakkendő


Egész tinikoromban valami frenetikusan vonzódtam eme ruhadarabhoz. A gimiben lázadásként a matrózblúz helyet rendre ing-nyakkendő párosításban feszítettem az iskolai ünnepélyeken. Még osztályfőnökit is kaptam érte egyszer. Nem nagyon zavart, mert imádtam. :) Valamiért jól érzetem magam a bőrömben így, és hamar a védjegyemmé is avanzsált. (a tablófotón is az van rajtam) Úgy gondoltam a mai divat "rovat" szóljon a hőn szeretett/utált nyakkendőről! ^^


Mint tudjuk nem a női ruházat fő kiegészítője, de ők is szívesen magukra öltik. Így kialakult egy nőiesebb változata is. A története régészeti ásatások szerint közel 3. ezer évvel Krisztus születése előtt alakulhatott ki, Kínában. Si Huang-ti császár és az ő agyaghadserege tanúja annak, hogy a katonák már akkor hordtak a nyakkendőhöz hasonló sálat. De 113. Rómában a Traianus oszlopán is felfedezhető hasonló díszítő viselet a római légió katonáin.
Közép- Kelet Európában a nyakkendő a harmincéves háború korára datálható (17. század eleje). A horvát katonák nyaksálat hordtak, amit ugyancsak megcsomóztak. A modern nyakkendő "atyának" mégis a Napkirály, XIV. Lajos nevezhető. Az ő udvarában honosodott meg a csipkéből készült díszes ruhadarab.
A mai állítgatós nyakkendőhöz a monda szerint 1692. augusztus 3.napja segítette hozzá az emberiséget. Az angolok eme napon megtámadták a Napkirály seregeit, és az álmatag francia tiszteknek nem volt idejük a bonyolult nyakkendő kötéssel bajlódni. Ezért gyorsan megkötötték, úgy, hogy azt állítani tudták később, aztán ezt a zubbonyuk gomblyukához tűzték. A csatát megnyerték és divatba hozták a "Mode a la Steenkeraue".
A mai lógós nyakkendő mégis a XIX. Század utolsó harmadában, a csokor lelógó végeiből alakult ki a most is használatos nyakkendővé.

Nyakkendő sálként

Ruhaként ;)
"egyenruhaként"
Régen

Most

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése